Terjawab Sudah PUNCA Nabi SAW MELARANG KERAS Lelaki Pakai EMAS. Ini SEBABNYA !!!

| April 28, 2016 | 11 Comments

Terjawab Sudah PUNCA Nabi SAW MELARANG KERAS Lelaki Pakai EMAS. Ini SEBABNYA !!! | Tentu kalian pernah mendengar kalau ajaran Islam melarang kaum pria memakai emas. Diantara dalilnya: Dari Al-Bara’ bin Azib radhiyallahu ‘anhu, bahwa ketika Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallammelihat seorang laki-laki memakai cincin emas di tangannya, maka beliau memintanya supaya mencopot cincinnya, kemudian melemparkannya ke tanah. (HR Bukhari & Muslim).

1

“Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang cincin emas (bagi laki-laki),” (HR Bukhari No 5863 & Muslim No. 2089).

Mungkin diantara kalian bertanya-tanya kenapa Islam melarang ya, padahal kan bukan barang haram.

Perlu diketahui bahwa kewajiban setiap mu’min adalah taat pada Allah dan sabda Rasul-Nya. Hal itu berdasarkan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

“Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukminah, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka.” (QS. Al-Ahzab: 36)

Jadi, pada dasarnya perintah dan larangan dalam Islam tak perlu ada alasan/hikmah tertentu untuk dipatuhi. Namun seorang mu’min yakin bahwa syariat Islam itu pasti baik bagi manusia.

وَيُحِلُّ لَهُمُ ٱلطَّيِّبَـٰتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيۡهِمُ ٱلۡخَبَـٰٓٮِٕثَ

“Dan (Allah) menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk.” (QS Al-A’raaf: 157)

Hikmah perintah dan larangan dalam Islam seiring waktu terjawab secara ilmiah. Diantaranya hikmah/rahasia larangan memakai emas bagi laki-laki.

Ternyata di abad ke 20 Para ahli saintis telah menyelidiki hal ini dan kemudian menyimpulkan bahwa atom pada emas mampu “menembus” ke dalam kulit dan masuk ke dalam darah manusia, dan jika lelaki mengenakan emas dalam jumlah tertentu dan dalam jangka waktu yang lama, maka tampak yang ditimbulkan yaitu di dalam darah dan urine akan mengandung atom emas dalam kadar yang melebihi batas (dikenal dengan sebutan migrasi emas).

Dan apabila ini terjadi dalam jangka waktu yang lama, maka akan mengakibatkan penyakit Alzheimer iaitu sejenis penyakit hilang ingatan. Sebab jika tidak di buang maka dalam jangka waktu yang lama atom emas dalam darah ini akan sampai ke otak dan memicu penyakit Alzheimer.

Alzheimer adalah suatu penyakit dimana orang tersebut kehilangan semua kemampuan mental dan fizikal serta menyebabkan kembali seperti anak kecil.

Alzheimer bukan penuaan normal, tetapi merupakan penuaan paksaan atau terpaksa. Dan mengapa Islam membolehkan wanita untuk mengenakan emas?

Wanita tidak menderita masalah ini karena setiap bulan, partikel berbahaya tersebut keluar dari tubuh wanita melalui menstruasi.

Penelitian lain menyebutkan bahwa dalam tubuh seorang perempuan/wanita, terdapat suatu lemak unik, lemak yang berbeda yang tidak dimiliki seorang laki-laki dimana lemak ini akan mencegah unsur senyawa atom emas (Au) untuk masuk ke dalam tubuh, sehingga saat atom ini masuk, hanya mampu menembus kulit, namun tidak bisa menembus lemak yang menghalangi jalan menuju daging dan darah.

Itulah sebabnya Islam mengharamkan pria memakai emas dan membolehkan wanita memakai perhiasan emas.

Itulah hikmah Rasulullah Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam pada 1400 tahun silam melarang lelaki memakai perhiasan emas. Padahal beliau tidak pernah belajar ilmu sains dan tidak paham tentang sains.

Subhanallah. KREDIT BLOGSANTAI.

P.S. 1 – Inilah Hasil Campuran Cuka Jalen Dan Softener Daia Yang Buat Ramai Suri Rumah TERSEYUM !!!
P.S. 2 – Inilah VIDEO JELAS Detik Penyanyi Dangdut POPULAR Maut DIPATUK Ular. Memang NGERI !!!
P.S. 3 – Kenapa Semut TAK HURUNG Coklat Cadbury Terbiar. Puncanya Sgt MENGEJUTKAN !!!
P.S. 4 – Inilah Cara HACK Whatsapp Pasangan Anda Dengan MUDAH Yang Ramai Tak Tahu !!!
P.S. 5 – 10 GAMBAR Bukti Lukisan Lawak GILA GILA Tahun 1993 Kini Jadi KENYATAAN !!!

PALING POPULAR BULAN INI .. JOM BACA !!

Tags: , , , , , ,

Category: Agama

About the Author ()

Comments (11)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Sites That Link to this Post

  1. syarat gadai bpkb | July 30, 2018
  1. Julie Azzy says:

    Bodoh. Kita membuat sesuatu perkara nabi larang itu sebab nabi larang. Bukan sebab penyakit itu dan ini. Secara sains tiada kaitan antara emas dan penyakit alzheimer. Kalau esok dibuktikan tiada kaitan sedemikian oleh sains, cuba bayangkan apa akan jadi mereka yg mengamalkan ini bukan kerana nabi tetapi kerana sains.

    • Noraman m.n says:

      Jgnlah mudah melatah kata orang bodoh krn fakta yg diberikan. Kalau fakta itu benar ia menunjukkan bhw islam itu benar kerana melarang sesuatu krn keburukannya. Byk hukum dlm islam ni boleh dijelaskan dgn sains tentang hikmahnya dan dah ramai saintis bkn islam memeluk islam selepas mengetahui kebenaran di sebalik amalan dlm islam melalui kajian sains. Bila kita ikut sesuatu krn nabi dpt pahala sunah tp bila kita ikut sesuatu krn nabi dan kita tau hikmah di sebaliknya kita akan lebih yakin utk berdakwah kpd bkn islam. Cuba byg kan kalau orang bkn islam bertanya apa kebaikan di sebalik amalan orang islam tak kan asyik nak sebut tak tau sj, mcm mn nak yakin kan orang lain kalau kita sendiri x tau apa yg kita buat..wallahualam.

    • Cik Gu says:

      apa sahaja yang dilarang Nabi pasti ada madaratnya, dan laki-laki tidak memakai emas kerana mengikuti sabda Nabi yang kita tahu sekarang ada madaratnya. Tidak mungkin Nabi melarang kalo tidak ada madaratnya, jadi Larangan dan Madaratnya adalah satu kesatuan. walaupun madarat pakai emas belum tentu seperti artikel ini, wallahu a’lam

    • Troll Like Face says:

      Cepat benar melabel orang bodoh, yang bodoh tu engkau. Dia cuma terangkan kajian saintifik yang menyokong. Macam larangan memakan khinzir, terbukti kajian saintifik menyokong banyak bukti di dalam quran dan hadis bahawa khinzir menyebabkan banyak penyakit. Tolong dalami dulu ilmu bahasa sebelum melabel orang bodoh takut nanti kena balik pada batang hidung sendiri.

  2. Puan Ummi says:

    Julie Azzy.. kmu kena baca elok2 dlu artikel ne.. fahami btul2.. jgn trus brckp seolah2 kita lbh tahu.. mmg kita xbuat ssuatu larangan tu krna nabi larang.. tp hya krna dlarang shja ka? Apa sbb dlarang..?? Tu la penjelasan yg admin ne nk crite..baca leklok dlu..

  3. baru belajar says:

    Mungkin maksud artikel ni ada hikmah kenapa islam melarang….cuba cari maksud yang baik2 ni tak main redah je bodohnya tu…
    Maaf ye…

  4. Goodanon says:

    Sains mengarut ni. Hadis dah baik dah. Tapi bagi sains yang menipu. Pikir lah baik2 admin.

  5. nik says:

    Bagi kite umat islam percaya dengan Allah s.w.t dan Nabi Muhammad s.a.w.. org kafir die akan mencari dan mengkaji untuk membuktikan ia atau tidak. Jika sains buktikan sbb emas tu mnyebabkan penyakit bg lelaki maka benar la larangan Allah dan Nabi kite… jika anda seorang saintis dan mmg hebar tentang sains untuk berckap fakta diatas bodoh boleh terima. Tapi jika anda hanya tidak tau tentang sains dan kajian.. anda mmg rugi.. ada fakta mengatakan pusat graviti bumi ialah di mekah. Adakah anda percaya atau tidak? Adakah fakta ini bodoh?

  6. son of god says:

    Admin page mengarut ini memperbodoh kan pembaca dan masing2 berguna perkataan ‘bodoh.’…gambar diatas ini dia berasal dari india bernama goldman sudah lama dah mati sebab pembunuhan semata2…tiba tiba dari mana agama sampai…heloo admin sebelum nak kaitkan agama berfikir dulu emas itu ade atom itu betul..

  7. Frauline says:

    Apa admin mengarut ni..?? Fakta sains dr mana pula ckp laki pkai emas boleh nyanyuk??sapa nama saintis tu? Dapat dari mana rujukan tu? Jgn sebarkan fakta yg tak betul.. agama larang pkai emas tu mmg betul..tp fakta sain tu mcm tak tepat.. mohon buat reseach lagi cik admin oii..! Pliz lah! Nak cari publisiti murahan jgn sampai post benda yg mrngarut tambahan mengaitkan agama engkau pula tu..hati hati bila nak sebarkan fakta..jgn main semberono jer
    Rasanya admin sendiri tertelan emas kot..tu lah nyayuk sampai nak memperbongok kan pembaca..atok aku dr lahir sampai sekarang tak pernah pkai emas pun ada alzheimer lah..sebab usia beliau dah 90thn..bukan sebab pkai emas..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *